[singlepic id=439 w=220 h=100 float=right]Dnes uzavřeme náš seriál o aplikaci Sweet Home 3D. V předchozím prvním a druhém díle jsme se s touto aplikací důkladně seznámili a naučili se základním úkonům a nastavením programu. Nyní se zaměříme zejména práci ve 3D, na způsob tisku a další funkce.
Editace 3D zobrazení
Kdykoli během vytváření vašeho projektu si můžete změnit úhel náhledu ve 3D zobrazení. Existují dva rozdílné způsoby, jak si prohlížet váš projekt; výchozí režim pro zobrazení 3D je nastaven jako letecký pohled na projekt a druhý režim 3D náhledu je virtuální prohlídka. V obou režimech můžete použít myš nebo šipky na klávesnici pro změnu současného náhledu, jak vidíte na následujících obrázcích.
[singlepic id=465 w=320 h=240 float=center] [singlepic id=466 w=320 h=240 float=center]
Pokud zvolíte režim virtuální prohlídka, tak je virtuální návštěvník vidět i z náhledu v projektu. Jeho poloha i úhel náhledu je aktualizován současně v plánku i ve 3D zobrazení a mění se s každým pohybem virtuálního návštěvníka. Ten je obklopen čtyřmi indikátory, jak je znázorněno na dalším obrázku.
[singlepic id=467 w=120 h=120 float=center]
- Úhel pohledu v indikátoru můžete měnit pohybem hlavy virtuálního návštěvníka nahoru nebo dolů.
- Zorné pole v náhledu indikátoru zobrazuje úhel, který je aktuální i ve 3D náhledu.
- Boční úhel je možné měnit pohybem virtuálního návštěvníka doleva nebo doprava.
- „Okem“ na vršku indikátoru můžete pohybem nahoru nebo dolů měnit výškový náhled virtuálního návštěvníka.
Můžete si také v menu vybrat „3D zobrazení“ -> „Upravit 3D pohled … “ změnit barvu nebo texturu podlahy a stropu, jas a transparentnost stěn, tak jak vidíte na obrázku.
[singlepic id=476 w=420 h=340 float=center]
Po změně barvy podlahy a stropu vidíte na dalších dvou obrázcích, jak vypadá 3D náhled na obrazovce – konkrétně letecký náhled a virtuální prohlídka.
[singlepic id=468 w=320 h=240 float=center]
[singlepic id=469 w=320 h=240 float=center]
Další funkce
Kreslení rozměrů
Chcete-li přidat do projektu rozměry, klikněte nejdříve na tlačítko „Vytvořit rozměry„. Můžete vytvořit nový rozměr v plánku takto:
- Klikněte na počáteční bod nového rozměru, poté klikněte na jeho koncový bod, klepněte potřetí a přesunutím kurzoru vyberte velikost vynášecích čar na každém konci kótovaného objektu.
- Přesuňte kurzor na hranici nábytku, stěny nebo strany pokoje, kterou chcete okótovat, poklepejte pro přidání dočasné kóty v plánku a potom klepněte potřetí pro volbu délky vynášecí čáry.
V obou případech, nebude u nového rozměru přidána žádná vynášecí čára, pokud nebudete pohybovat myší mezi druhým a třetím kliknutím.
[singlepic id=470 w=320 h=240 float=center]
Přidání textu
Chcete-li přidat nějaký text do plánku, klikněte nejprve na tlačítko „Přidat text„. Pak klikněte na místo, kam chcete přidat text v projektu a napište text do dialogového okna, které se vám objeví.
[singlepic id=471 w=220 h=140 float=center]
Kdykoliv můžete změnit velikost a styl vybraného textu pomocí tlačítek pro úpravu stylu textu.
Tisk
Jakmile jste navrhli projekt, můžete jej vytisknout najetím v menu na „Soubor -> Tisk …“ nebo „Soubor -> Tisknout do PDF …“ a náhled si můžete zobrazit pomocí „Soubor -> Náhled tisku …„. Ve výchozím nastavení Sweet Home 3D vytiskne seznam nábytku, plánek a aktuální 3D náhled pomocí výchozího formátu papíru i s okraji a orientací. Změnou v nabídce „Soubor -> Nastavení stránky …“ si nastavíte tyto volby podle sebe, stejně jako měřítko tištěného plánku, záhlaví a zápatí tak, jak vidíte na obrázku níže.
[singlepic id=473 w=420 h=340 float=center]
Vytváření snímku z 3D náhledu
Klikněte na „Vytvořit snímek…“ v nástrojové liště pro vytvoření snímku 3D zobrazení ve velikostí a proporcích dle vašeho výběru a uložte jej do daného souboru ve formátu PNG. Jak je znázorněno na dalším obrázku, na panelu sloužícímu k vytváření snímků si můžete nastavit i úroveň kvality vytvořeného obrázku. Při nízké úrovni kvality bude vytvořený obrázek vypadat jako ve 3D náhledu, při nejlepší úrovni kvality je pak obrázek více realistický. V obou nejlepších úrovních kvality můžete nastavovat osvětlení přidáním více světla nebo změnit denní hodinu.
[singlepic id=474 w=420 h=340 float=center]
Vytváření obrázku v nejlepší kvalitě může trvat velmi dlouhou dobu, a to v závislosti na velikosti vašeho projektu a na výkonu vašeho počítače. Avšak i během jeho vytváření můžete stále upravovat svůj projekt. Současně nelze vytvářet více než jednu fotografii vašeho projektu.
Vytváření 3D videa
Klikněte na „Vytvořit video…“ v nástrojové liště pro zobrazení podokna pro vytvoření videa z virtuální prohlídky ve 3D náhledu. Jak ukazuje obrázek níže, toto podokno umožňuje zvolit formát videa a jeho kvalitu podobným způsobem jako při vytváření snímku.
[singlepic id=475 w=420 h=340 float=center]
Chcete-li vytvořit video, zvolte ve 3D zobrazení počáteční umístění kamery a klikněte na červené tlačítko v podokně vytváření videa . Pak se přesuňte do 3D náhledu na další umístění kamery a znovu klikněte na červené tlačítko. Tyto kroky opakujte pro každé místo, kde chcete umístit kameru při natáčení videa.
Pokaždé, když kliknete na červené tlačítko, vám nový bod v podokně vytváření videa ukáže svou polohu na snímku. Sweet Home 3D bere v úvahu i vertikální elevaci kamery, její 2 rotační úhly a její zorné pole a vy tak poté můžete vytvořit všechny druhy animací.
Jakmile máte snímky natočené cesty hotové, klikněte na tlačítko „Vytvořit„, pro zahájení sloučení videosnímků. Po jeho dokončení klepněte na tlačítko „Uložit …“ pro uložení videa do souboru Quicktime. Poté si můžete prohlédnout video pomocí nástrojů, jako je např. VLC nebo jej převést do jiného formátu. Pomocí tlačítka přehrávání zkontrolujte cestu kamery ve 3D náhledu. Vlastní vytváření videa může trvat od několika minut až po několik hodin v závislosti na velikosti vašeho projektu, na kvalitě videa, kterou jste zvolili a na výkonu vašeho počítače.
Export do formátu OBJ
Pokud chcete znovu použít váš projekt v některém ze 3D softwarových programů, jako je např. Blender nebo Art of Illusion a zlepšit tak jeho vykreslování, zvolte v menu nabídku „3D náhled -> Exportovat do OBJ formátu …„. Importujete tak vygenerovaný soubor OBJ do některého z uvedených programů. Ve vybraném OBJ souboru bude obsažen popis všech objektů zobrazených ve 3D náhledu, vytvoří se MTL soubor, popisující barvu objektů a nakonec zde budou umístěny i vámi použité textury. Další obrázek ukazuje vykreslování upravené v Blenderu, kdy bylo přidáno pár světel pro lepší zobrazení scény.
[singlepic id=472 w=420 h=340 float=center]
Přidání modulů plugin
Vlastnosti Sweet Home 3D mohou být ještě umocněny díky pluginům, které si můžete dokonce vytvořit sami, pokud tedy jste schopni programovat v Javě. Plugin je SH3P soubor, uložený ve složce pluginy v aplikaci Sweet Home 3D . Chcete-li nainstalovat SH3P soubor do této složky, jednoduše jej zkopírujte do skryté složky .eteks/sweethome3d/plugins ve vašem domovském adresáři, pokud tedy nefunguje poklepání na SH3P soubor. Jakmile je plugin nainstalován, obnovte Sweet Home 3D, aby se nové položky objevily v menu nebo aby se ukázala nová tlačítka pro funkce nových pluginů. Chcete-li naopak plugin odinstalovat, jednoduše jej smažte ze složky .eteks/sweethome3d/plugins ve vašem domovském adresáři a obnovte Sweet Home 3D.
Závěr
Aplikace Sweet Home 3D mě velmi mile překvapila, jak svými možnostmi, tak svým ovládáním a pokud plánujete změnu svého bydlení a chcete si nejdříve projít možnosti uspořádání objektů virtuálně, pak je tento program pro vás jako dělaný. Diskuzi a další možnosti vylepšení najdete na našem fóru pod topicem https://forum.linux-mint-czech.cz/viewtopic.php?f=25&t=162. Domovskou stránku projektu najdete na http://www.sweethome3d.com.